Friday, September 9, 2022

Dubbed Odia Film / ଓଡ଼ିଆ ଡବିଂ ଚଳଚ଼ିତ୍ର

 

#ବ୍ରହ୍ମପୁର ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ଇତିହାସରେ ଅନ୍ୟତମ ଆଦ୍ୟ ସୂତ୍ରଧର । ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଶିଳ୍ପ ଓଲିଉଡ଼ ନାମରେ ଖ୍ୟାତ । ପାରମ୍ପରିକଭାବେ କଟକ ଓଲିଉଡ଼ର କେନ୍ଦ୍ରସ୍ଥଳୀ ରୂପେ ପରିଚ଼ିତ । ବିଂଶ ଶତାଦ୍ଦୀର ଶେଷ ଦୁଇ ଦଶକରେ ଓଲିଉଡ଼ ଦ୍ୱୈତ-ନଗରୀ ଭୁବନେଶ୍ୱରକୁ ସଂପ୍ରସାରିତ ହୋଇଥିଲା । ତେବେ ବ୍ରହ୍ମପୁର, ଆସିକା, ଜୟପୁର, ପୁରୀ, ବାଲେଶ୍ୱର, ବାରିପଦା, ସମ୍ୱଲପୁର ଇତ୍ୟାଦି ବିଭିନ୍ନ ସହରରେ ମଧ୍ୟ ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣକାରୀ ସଂଗଠନମାନ କାର୍ଯ୍ୟକରି ଆସିଛି । ମହାମାରୀ-ପର ପରିବେଶରେ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ପ୍ରେକ୍ଷାଳୟର ରୂପେଲି ପରଦାରୁ ଲମ୍ପ ପ୍ରଦାନ କରି ଅନଲାଇନ ଓଟିଟି ମଞ୍ଚରେ ପହଞ୍ଚିବା ପରେ ରାଜ୍ୟର ବିଭିନ୍ନ ସହରରେ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ଲାଗି ଉଦ୍ୟମ କ୍ରିୟାଶୀଳ ହେବା ଆଶା କରାଯାଇପାରେ । ଏହାର ମୁଖ୍ୟ ତିନିଗୋଟି କାରଣ ହେଲା : ଏଣିକି ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣ ସାଜ-ସରଞ୍ଜାମ ସହଜରେ ଉପଲବ୍ଧ, ନିର୍ମାଣ ଖର୍ଚ୍ଚ ଢେର କମି ଆସିଛି ଏବଂ ପ୍ରଦର୍ଶନର ଜଟିଳ ବ୍ୟାବସାୟିକ ଗୋଲକଧନ୍ଦା ସମାଧାନ ସମ୍ଭବ
 
ମହାମାରୀର ଢେର ଆଗରୁ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଡବିଂ ପ୍ରଥା ଲୋକପ୍ରିୟତା ହାସଲ କରି ଆସିଛି । ହଲିଉଡ଼ ବଲିଉଡ଼ ଓ ଜଲିଉଡ଼ ଚଳଚ଼ିତ୍ରଗୁଡ଼ିକ ହିନ୍ଦି ସାଙ୍ଗକୁ ତାମିଲ, ତେଲୁଗୁ ଓ ବଙ୍ଗଳା ଭାଷାରେ ଡବିଂ, ଅର୍ଥାତ ସଂଳାପ ଅନୁବାଦ କରାଯାଇ ବିଭିନ୍ନ ଭାଷାଭାଷୀ ଅଞ୍ଚଳର ପ୍ରେକ୍ଷାଳୟଗୁଡ଼ିକରେ ପ୍ରଦର୍ଶନ କରାଯାଇ ବେଶ ଆୟ କରାଯାଇପାରୁଛି । ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣର ଆଦ୍ୟ ଅବସ୍ଥାରେ ପ୍ରଯୋଜନାଲାଗି ବିପୁଳ ଆର୍ଥିକ ନିବେଶ ଅଭାବ ଓ ସଂକୁଚ଼ିତ ପ୍ରଦର୍ଶନ ବ୍ୟବସ୍ଥା କାରଣରୁ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମିତ ହୋଇପାରୁନଥିଲା । ସେହି ସମୟରେ ବମ୍ୱେରେ କେନ୍ଦ୍ର ସରକାରଙ୍କ ଫିଲ୍ମସ ଡିଭିଜନରେ ପ୍ରାମାଣିକ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଭାଷ୍ୟକାରରୂପେ କାର୍ଯ୍ୟରତ ଜଣେ ବ୍ରହ୍ମପୁର ବାସିନ୍ଦା ଦୁଇଗୋଟି ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଡବିଂ କରି ପ୍ରଦର୍ଶିତ କରାଇପାରିଥିଲେ । ପରବର୍ତ୍ତୀ ଜୀବନରେ ସେ ସମୟସାକ୍ଷୀ ଗୋପୀନାଥ ନାମକ ଦୁଇଗୋଟି ପୂର୍ଣ୍ଣାଙ୍ଗ ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ସାଙ୍ଗକୁ ଏକ ଡ଼ଜନ ଯାଏଁ ପ୍ରାମାଣିକ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣ କରିଥିଲେ । ବମ୍ୱେରେ ସପରିବାରେ ଅବସ୍ଥାପିତ ଏବଂ ପରଲୋକ ଗମନ କରିଥିବା ଗଣେଶ ମହାପାତ୍ର ଡବିଂ ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ନିର୍ମାଣ କ୍ଷେତ୍ରରେ ନିଜର ଅନୁଭୂତି ୧୯୯୪ରେ ପ୍ରକାଶିତ ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ରକୁ ବ୍ରହ୍ମପୁରର ଦାନ ଶୀର୍ଷକ ରଚନାରେ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଥିଲେ :
 
ଦିଲ୍ଲୀରୁ ବମ୍ୱେ, ମୋର ଲକ୍ଷ୍ୟସ୍ଥଳୀରେ ହାଜର ହେଲି ମୁଁ । ଓଡ଼ିଆ ସିନେମା ପ୍ରାୟ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହେଉନଥାଏ । ଯୋଗକୁ ଭାରତ ସରକାରଙ୍କ ଫିଲ୍ମସ ଡିଭିଜନରେ ଭାଷ୍ୟକାର ରୂପେ ମୁଁ ଯୋଗ ଦେଇଥାଏ । ସ୍ଥିର କଲି ଓଡ଼ିଶାରେ ସିନେମା ନେଇ ଜାଗରଣ ସୃଷ୍ଟି ପାଇଁ ହିନ୍ଦୀ ଫିଲ୍ମର ଓଡ଼ିଆ ଡବିଂ (ସଂସ୍କରଣ) କରି ଦେଖିବା । ସେଥି ପାଇଁ ଅର୍ଥ କମ ଲାଗୁଥିଲା ଏବଂ ଧରାକୋଟର ଶ୍ରୀ ଅନନ୍ତ ନାରାୟଣ ସିଂହଦେଓ ଏଥିରେ ପୁଞ୍ଜି ଲଗାଣ ପାଇଁ ରାଜି ହୋଇଗଲେ । ଏହି ରକମ ପ୍ରଥମ ଫିଲ୍ମ ଜନ୍ମାଷ୍ଟମୀ ୧୯୫୬ ମଧ୍ୟଭାଗରେ ବ୍ରହ୍ମପୁର ବିଜୟା ଟକିଜରେ ମୁକ୍ତିଲାଭ କରିଥିଲା । ଭାରତ ଭୂଷଣ ଓ ନିର୍ମଳା ଅଭିନୀତ କିଶୋର ସାହୁଙ୍କ ଏହି ପୌରାଣିକ ଅବଦାନ ତାର ମଧୁର ସଙ୍ଗୀତ ଓ ଦୃଶ୍ୟାବଳୀ ଯୋଗୁଁ  ଲୋକପ୍ରିୟତା ହାସଲ କରିଥିଲା । ତେବେ ଧରାକୋଟ ରାଜ ପରିବାର ରାଜନୀତିରେ ପଶିବା ଯୋଗୁଁ ଆଉ ଫିଲ୍ମ ନିର୍ମାଣରେ ମନ ଦେଲେ ନାହିଁ । ପରେ ମୋର ନିଜ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ବାସନ୍ତୀ କଥାଚ଼ିତ୍ର ଜରିଆରେ ଦ୍ୱିତୀୟ ଓଡ଼ିଆ ଡବିଂ ଫିଲ୍ମ ରାମ ବିବାହର ପ୍ରସ୍ତୁତି ପ୍ରେମ ଅଦିବ ଏବଂ ଶୋଭନା ସମର୍ଥ ଅଭିନୀତ ଏହି ହିନ୍ଦୀ ଫିଲ୍ମର ଓଡ଼ିଆ ସଂସ୍କରଣ ନେଇ ମୁଁ ନିଜେ ପରିବେଷଣ ପାଇଁ ଓଡ଼ିଶା ସାରା ବୁଲି ଯାହା ଦେଖିଲି ଓଡ଼ିଆ ଫିଲ୍ମ ତିଆରି ପାଇଁ ଉପଯୁକ୍ତ ସମୟ ଆସିନଥିଲା । କାରଣ ସେ ସମୟରେ ମାତ୍ର ୫୦ଟି ସିନେମା ଘରୁ କେବଳ ଏକ ଲକ୍ଷ ଟଙ୍କା ଆୟର ସମ୍ଭାବନା ଥିଲା । ସୁତରାଂ ୧୯୫୮ରେ ମୁଁ ପୁଣି ବମ୍ୱେ ଫେରିଆସି ଓଡ଼ିଆ ଫିଲ୍ମ ପରିବର୍ତ୍ତେ ପ୍ରାମାଣିକ ଚ଼ିତ୍ରରେ ମନଦେଲି ।
 
ଜନ୍ମାଷ୍ଟମୀରାମ ବିବାହର ମୁକ୍ତି ଆସିକାର ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଜନସେବକ କବିରାଜ କୃଷ୍ଣଚନ୍ଦ୍ର ତ୍ରିପାଠୀ ଶର୍ମାଙ୍କୁ ଫିଲ୍ମ ନିର୍ମାଣ ପ୍ରତି ଆକୃଷ୍ଟ କରିଥିଲା । ସେ ଅବଶ୍ୟ ଓଡ଼ିଶାର ସାଂସ୍କୃତିକ ବିକାଶକୁ ଦୃଷ୍ଟିରେ ରଖି ଫିଲ୍ମ ତିଆରିରେ ମନ ବଳାଇଥିଲେ ।
 
.... (କବିରାଜଙ୍କ) ଉତ୍କଳ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ପ୍ରଥମ ଅବଦାନ ମହାଲକ୍ଷ୍ମୀ ପୂଜା ଓଡ଼ିଆ ଫିଲ୍ମ ବଜାରକୁ ଗରମ କରିଦେଇଥିଲା । ତାର ସଫଳତାରେ ଉତ୍ସାହିତ ହୋଇ ପ୍ରତିଷ୍ଠାନ ତରଫରୁ ଗୋଟାଏପରେ ଗୋଟାଏ ତିନି-ଚାରିଟି ଓଡ଼ିଆ ଫିଲ୍ମ ପ୍ରସ୍ତୁତ କରି ସୁଦ୍ଧା କବିରାଜ କୃଷ୍ଣଚନ୍ଦ୍ର ତ୍ରିପାଠୀ ଏହି କ୍ଷେତ୍ରରେ ତିଷ୍ଠି ରହି ପାରିଲେ ନାହିଁ ।
 
... ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଇତିହାସରେ ବ୍ରହ୍ମପୁର ଉଦ୍ୟୋକ୍ତାମାନଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରସ୍ତୁତ ଦୁଇଟି ଡବିଂ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଏବଂ ଚାରି ଛଟି ଓଡ଼ିଆ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ଯେ ଜାଗରଣ ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲା ଏହା ନିଶ୍ଚିତ ଲିଖିତ ରହିବ । ଉତ୍କଳ ଚଳଚ଼ିତ୍ର ପ୍ରତିଷ୍ଠାନର ଫିଲ୍ମଗୁଡ଼ିକରେ ତାଲିମ ପାଇ ଶରତ ପୂଜାରୀ ପରି କଳାକାର ଏବଂ ଧୀର ବିଶ୍ୱାଳଙ୍କ ପରି ପ୍ରଯୋଜକ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଥିଲେ ।

(ଅନୁପମ ଭାରତ’, ବ୍ରହ୍ମପୁର ସଂସ୍କରଣ / ୧୦ ସେପ୍ଟେମ୍ୱର ୨୦୨୨/ ପୃଷ୍ଠା : ୨)

Photo by Denise Jans on Unsplash 



No comments:

Post a Comment